söndag 8 februari 2009

Jag bakar det enkla brödet


Ett snabbt och lättbakat bröd.
Ingredienser
24 st
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
1 1/2 tsk salt
250 g Kesella lätt
14-15 dl vetemjöl

Gör så här Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig. Tillsätt salt, Kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk 30-45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på en plåt med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl och platta ut degen med händerna så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en kniv. Låt degen jäsa ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Ta ut brödet och lägg det på galler. Låt brödet svalna under bakduk.

2 kommentarer:

Unknown sa...

det lät eneklt och gott!! man kanske skulle baka lite idag jag me..
ska till gymmet i morgon fm så det blir ingen promenad...ev på em men då hade du planer va?
Hoppas Meja kryar på sig så kanske vi kan leka på torsdag el nåt..
kraam!

Katarina Nyberg sa...

Lät ju smaskigt det där! Åh vad kul hoppas ni kan komma upp över en helg jag är som sagt alltid hemma och jag vet inte än om det blir sthlm lr inte så planera en resa hit vettja, gud vad roligt det skulle vara!!!!

ja jag mejlar med sol-britt men det vet mamma å pappa om..idag fick jag mejl från hon och vi pratar mest om inga :) nu vet du *ler*