torsdag 11 december 2008

Besviken!

Ja jag har ju skickat efter julkort på Fuji. de kom idag. Snabb leverans alltid ett + MEN när jag räknade igenom mina julkort så är det 2 för lite!! Jag ringer kundtjänst och det låter på dem som om det är mitt fel. Fan det står ju 15 kort på följesedeln men jag har fått 13 (ja jag skickade inte efter så många kort!) Som sagt det låter som om det är mitt fel som om jag skulle ljuga eller nåt?! Iaf så skulle hon göra så att det kommer hem 2 kort till men när kunde hon inte säga. Snart är det ju försent att skicka ut julkort..... AAAHHH Att man alltid måste kolla saker och ting!

Idag ska vi röja lite hemma, åka till farsta med gåstolen..... sen får vi se om Josse kommer över till kvällen... har fan ingen mat hemma så vi bör ju handla något..... jag har noll fantasi när det gäller mat..... någon som har ett enkelt och gott men rätt nyttigt recept på något annat än köttfärsås (som alltid är enkelt att göra?)?????

Skriv gärna något i min kommentar.....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Recept 1:
Ingredienser
2 st kycklingfileér
1 paket färskpasta (200g tror jag)
soja
2 dl grädde
valfria kryddor
salt
2 st vitlöksklyftor

Lägg till i inköpslistan
Beskrivning
Rulla fileérna i dina favorit krydor(de fårhelst gärna vara marinerade, det blir mörare då.. ni vet..) Bryn dem så att de får en gyllenbrun yta. Sedan ställer ni in dem i ugnen på 175-200grader) När köttet är vitt är de klara =). När de är nästan klara kokar ni upp den fäska pastan(ca 2 min)och slår sedan av vattnet. Pressa ner vitlöken i pastan(i kastrullen) + lite extra kryddor och msChengs soja så att pastan blir gyllenbrun(ej japansk soja den har en annan smak).Slå i lite av nån sorts buljongHäll i grädden, ta inte allt på en gång. Koka upp så att pastan blir krämig salta om nödvändigt. Toppa med färsk timjan eller basilika och en grönsallad brevid

Anonym sa...

Recept 2:
Ingredienser
6-8 Spättafileér
Ströbröd
Vetemjöl
Salt
Citronpeppar
1 ägg
1 förpackning Milda matlagningsgrädde 4 %
1 dl crème fraiche
1 fiskbuljongtärning
½ Gul lök finhackad
2 dl skalade räkor
1 dl vitt vin eller vatten
1 Citron
Dill finklippt eller hackad
Potatis
Smör till stekning

Lägg till i inköpslistan
Beskrivning
Blanda vetemjöl, ströbröd, salt och citronpeppar på ett fat och
Vispa upp ägget i en skål
Doppa spättorna i ägg och sen i skorpmjöls röra.
Stek på medelstark värme i smör

Finhacka dill,
Kolla över räkorna så det inte finns skalrester och krafs på dem.
Finhacka gul lök och bryn försiktigt i en panna, tillsätt vätskan, lite pressad citron och buljongtärningen.
Slå i grädde och crème fraiche och hälften av dillen och låt små koka lite.
Smaka av.
Precis innan potatis och spättorna är klara, slå i räkorna och låt dem bli varma och rör ner resten av dillen.
Obs! Koka inte det, räkorna är godare om dom inte kokar, man slipper då sega räkor.

Servera med kokt potatis och lite grönsallad.

Anonym sa...

Recept 3:

Källa: Maja75, egen bild
Uppladdad av: Maja75

Ingredienser
Ca 500 g köttfärs
2 dl crème fraiche
1 påse fransk löksoppa
1 ägg
2-3 msk ströbröd
Svartpeppar

Lägg till i inköpslistan
Beskrivning
Sätt på ugnen 175-200 grader.

Vispa upp ägget och häll i ströbröd och svartpeppar samt påsen med fransk löksoppa.
Rör ihop och tillsätt creme frache. Rör om det ordentligt och rör i köttfärsen.

Forma till en limpa och lägg på den plåt. Ställ in den i ugnen i ca 40-60 min.

Servera den med potatis, gräddsås och rårörda lingon!

Anonym sa...

Jo jag har tänkt på att skriva henes namn och det ska jag göra någongång ;P ansikts tatueringar är mer kill grej tycker jag..

Vad har häntmed gåstolen?