måndag 28 april 2014

För Loppi Event var fantastiskt och jag är kär i Hercules!

Ja i helgen var jag ju på Loppi Event Food´n Lifestyle. Det hela höll till i Birka Cruises vackra terminal där vi bloggande människor fick lyssna på en hel del nyheter och presentationer. Har ni hört talas om Supermat?, Hela kändis Sverige bakar ? (hela Sverige bakar i ny tappning), Allevos nya grytor som endast innehåller 250kcal och smakar riktigt bra. Sen var även OBH Nordica där och det presenterad sin smarta shaker och även den fantastiska maskinen Hercules. En stark men tyst maskin som underlättar vid det mesta. Den var supersnygg i sin kopparfärg och jag drömmer om att få ha en i min ägo. Kolla så snygg den är!

Maskinen är som sagt stark med sina 1200Watt och det bästa tycker jag är att det är en stor degbunke på hela 5,5l så man kan baka mycket på en gång =O)

Om jag hade en sån här maskin så skulle det bakas mer bullar i mitt hem. Ni som har maskiner kan ju testa detta recept. Det är mitt favoritrecept!

Lakritsbullar!

Degen
150g smör
5dl mjölk
1 ägg
1,5dl socker
1/2tsk salt
2tsk mortlad kardemumma
11-12 dl vetemjöl
Smula jästen och rör ut med lite av den kalla mjölken, tillsätt ägget.
 
Smält smöret och ha i mjölken. Värm till fingervarmt. Tillsätt salt, socker och kardemumma i vätskan och häll över jästblandningen.  Tillsätt mjölet lite i taget tills degen släpper från kanterna. Spar resterande mjöl till utkavling. Hellre en lösare deg än för fast! Låt jäsa 30 minuter.
Fyllning
175 g rumsvarmt smör
1,5dl mixad turkisk peppar.
2tsk lakritspulver
Mixa turkisk peppar till pulver, blanda med lakritspulver i det rumstempererade smöret.
När degen jäst färdigt, knåda den lätt och kavla ut till en stor kvadrat. Smeta ut lakritssmöret, vik ihop och gör knutar eller snurror. Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Sockerlag till pensling
1 dl strösocker
1 dl vatten
Blanda socker och vatten till sockerlagen i en kastrull, koka upp tills sockret löst sig. Låt svalna.
Grädda i 200 grader i ca 10 minuter tills bullarna är ljusbruna. (Ha ugnen på 250 och sänk till 200 när du ställer in bullarna)
När bullarna kommer från ugnen penslar du med sockerlagen och strör över pärlsocker!
Bullarna blir glansiga och härliga och bevarar saftigheten längre!

Inga kommentarer: